Kurs - Podstawy rozwoju dzieci i młodzieży w oparciu o trening funkcjonalny

Podstawy rozwoju dzieci i młodzieży w oparciu o trening funkcjonalny

prowadzący: mgr Mateusz Szweda | cena: 1500 PLN

Kurs dla: fizjoterapeutów, studentów 3 roku fizjoterapii, terapeutów integracji sensorycznej, lekarzy, instruktorów gimnastyki korekcyjnej, trenerów

Miejsce i termin:

Warszawa / 07-08.12.2024Rzeszów / 01-02.02.2025- cena 1600 PLNGdańsk / 15-16.02.2025 - cena 1600 PLNWrocław / 01-02.03.2025 - cena 1600 PLNKatowice / 22-23.03.2025 - cena 1600 PLNPoznań / 11-12.04.2025- cena 1600 PLNŁódź / 10-11.05.2025- cena 1600 PLNKraków / 31.05-01.06.2025 - cena 1600 PLNSzczecin / 17-18.05.2025 - cena 1600 PLNToruń / 07-08.06.2025 - cena 1600 PLNLublin / 05-06.07.2025 - cena 1600 PLN

Czas: 2 dni

Cel kształcenia: Uczestnicy poznają definicję wzrostu i dojrzewania. W szczególności dynamikę i specyfikę rozwoju układu kostnego oraz metody oceny etapu, na którym rozwój ten się znajduje. Omówione zostaną czerwone flagi, oraz wybrane dysfunkcje mięśniowo – szkieletowe, które mogą pojawić się na poszczególnych etapach rozwoju dziecka.
Osoby biorące udział zaznajomią się i nauczą bezpiecznego przeprowadzadzania ustandaryzowanych testów sprawności dziecka, oceny typu postawy i przeprowadzania badania przedmiotowego. Opracowane zostaną podstawowe zdolności motoryczne oraz modele ich rozwoju w różnych grupach wiekowych.
Kursanci dowiedzą się, jak w bezpieczny sposób prowadzić rozgrzewkę, ćwiczenia wzmacniające stabilność tułowia oraz ćwiczenia siłowe we wzorcach push/pull kończyn dolnych i górnych.

Ogólne efekty kształcenia i potwierdzenie nabytych kompetencji:

1. W zakresie wiedzy uczestnik będzie posiadał:

Wiedzę na temat fizjologii rozwoju dzieci i młodzieży – z uwzględnieniem czerwonych flag oraz wybranych dysfunkcji mięśniowo – szkieletowych, mogących wystąpić w tym specyficznym okresie.
Wiadomości na temat podstawowych zdolności motorycznych człowieka oraz możliwości ich rozwoju w poszczególnych grupach wiekowych.

2. W zakresie umiejętności uczestnik będzie potrafił:

Przeprowadzić w bezpieczny sposób ustandaryzowane testy sprawności dziecka, oceniać typy postawy i przeprowadzić badanie przedmiotowe.
W bezpieczny sposób prowadzić rozgrzewkę, ćwiczenia wzmacniające stabilność tułowia oraz ćwiczenia siłowe we wzorcach push/pull kończyn dolnych i górnych.

PROGRAM:

DZIEŃ 1:

9:00-11:00 Wykład

  1. Wzrost i dojrzewanie:
  • Definicje, charakterystyka i metody oceny.
  • Omówienie krzywej wzrostu z zaznaczeniem okresu PHV (peak high velocity) – tempa przyspieszonego wzrostu.
  • Inwazyjne i nieinwazyjne metody oceny rozwoju układu szkieletowego.
  1. Fizjologia:
  • Rozwój układu kostnego oraz ścięgien i więzadeł.
  • Charakterystyka – wzrost dystalny, a gęstość oraz grubość kości – konsekwencje.
  • Chrząstka nasadowa – charakterystyka oraz implikacje kliniczne wynikające z różnic w obrębie nasady kości u dzieci, a osób dorosłych.
  • Implikacje kliniczne wynikające z wystąpienia fazy PHV.
  • Ścięgna i więzadła – charakterystyka (tempo rozwoju w stosunku do tempa wzrostu kości).
  1. Bóle wzrostowe vs. Entezopatie:
  • Charakterystyka bólowa.
  • Diagnostyka różnicowa.
  1. Czerwone flagi w pediatrii.
  2. Wybrane dysfunkcje mięśniowo:
  • Szkieletowe.
  • Jałowe martwice kości.
  • SUFE.
  • Gymnastic Wrist.
  • Pars Defects.
  • Złamania w obrębie chrząstki nasadowej.

11:00-11:15 PRZERWA

11:15-13:30 Zajęcia praktyczne

  1. Rozgrzewka.
  2. Eurofit test (ocena 9 ćwiczeń):
  • Omówienie, praktyka.
  • Omówienie siatki centylowej.
  • Omówienie ćwiczenia (sposób wykonania, metoda pomiaru).
  • Praktyka.

13.30-14:15 PRZERWA

14:15-17:30 Zajęcia praktyczne

  1. Ocena postawy:
  • Omówienie typów postawy: norma, postawa kifo – lordotyczna, flat back, sway back.
  • Implikacje kliniczne.
  • Globalna ocena funkcjonalna.
  • Badanie zakresu ruchu.
  1. Omówienie modelu LTAD (long – term athlete development).
  2. Model YPD (youth physical development) w praktyce:
  • Omówienie podstawowych zdolności motorycznych: siła, moc i szybkość, wytrzymałość.
  • Wzorce tułowia: anty – zgięcie, anty – wyprost.

DZIEŃ 2:

9:00-11:00 Zajęcia praktyczne

  1. Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.:
  • Wzorce tułowia: anty – skłon boczny, anty – rotacja.

11:00-11:15 PRZERWA

11:15-13.30 Zajęcia praktyczne

  1. Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.:
  • Wzorce push i pull dla kończyn dolnych.

13:30-14:15 PRZERWA

14:15-16:30 Zajęcia praktyczne

  1. Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.:
  • Wzorce push i pull dla kończyn górnych.
  • Wzorce hip hinge.
  1. Podsumowanie – zasady bezpieczeństwa – w tym wyznaczanie 1RM, długoterminowe korzyści wynikające z treningu siły u dzieci oraz przeciwwskazania względne oraz bezwzględne do ich udziału w tej formie zajęć.

 

Każdy z uczestników otrzymuje skrypt i certyfikat w języku polskim.

„Rehaintegro”  informuje, że po zakończeniu każdego kursu zostaną Państwo poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety, celem poinformowania organizatora, czy został osiągnięty cel szkolenia.

PROWADZĄCY:

mgr Mateusz Szweda

Fizjoterapeuta, absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Od 2018 roku – opiekun kursów organizowanych prze Rehaintegro.

Od 2019 roku prowadzi prywatną praktykę, gdzie zajmuje się rehabilitacją sportową i ortopedyczną. Przez dwa lata pracował z zawodnikami klubu siatkarskiego – Aluron Warta Zawiercie. Prowadził zawodników po kontuzjach w takich dyscyplinach jak: piłka nożna, tenis ziemny, badminton, lekkoatletyka.

W swojej pracy łączy techniki terapii manualnej oraz treningu. Uczestnik wielu szkoleń dla fizjoterapeutów, m. in.: Koncepcja kształtowania motorycznego w treningu funkcjonalnym (2018); Masaż tkanek głębokich (2018); Anatomia palpacyjna i modele dysfunkcji osteopatycznych (2019); Movement expert (2020); Suche igłowanie – medyczna akupunktura (2021); Podstawy terapii manualnej z wprowadzeniem do technik manipulacji (2021) i inne.

Prywatnie – miłośnik sportu, amatorsko startuje w zawodach biegowych i triathlonowych.

Contact Us