Podstawy rozwoju dzieci i młodzieży w oparciu o trening funkcjonalny
Cel kształcenia: Uczestnicy poznają definicję wzrostu i dojrzewania. W szczególności dynamikę i specyfikę rozwoju układu kostnego oraz metody oceny etapu, na którym rozwój ten się znajduje. Omówione zostaną czerwone flagi, oraz wybrane dysfunkcje mięśniowo – szkieletowe, które mogą pojawić się na poszczególnych etapach rozwoju dziecka.
Osoby biorące udział zaznajomią się i nauczą bezpiecznego przeprowadzadzania ustandaryzowanych testów sprawności dziecka, oceny typu postawy i przeprowadzania badania przedmiotowego. Opracowane zostaną podstawowe zdolności motoryczne oraz modele ich rozwoju w różnych grupach wiekowych.
Kursanci dowiedzą się, jak w bezpieczny sposób prowadzić rozgrzewkę, ćwiczenia wzmacniające stabilność tułowia oraz ćwiczenia siłowe we wzorcach push/pull kończyn dolnych i górnych.
Ogólne efekty kształcenia i potwierdzenie nabytych kompetencji:
1. W zakresie wiedzy uczestnik będzie posiadał:
Wiedzę na temat fizjologii rozwoju dzieci i młodzieży – z uwzględnieniem czerwonych flag oraz wybranych dysfunkcji mięśniowo – szkieletowych, mogących wystąpić w tym specyficznym okresie.
Wiadomości na temat podstawowych zdolności motorycznych człowieka oraz możliwości ich rozwoju w poszczególnych grupach wiekowych.
2. W zakresie umiejętności uczestnik będzie potrafił:
Przeprowadzić w bezpieczny sposób ustandaryzowane testy sprawności dziecka, oceniać typy postawy i przeprowadzić badanie przedmiotowe.
W bezpieczny sposób prowadzić rozgrzewkę, ćwiczenia wzmacniające stabilność tułowia oraz ćwiczenia siłowe we wzorcach push/pull kończyn dolnych i górnych.
PROGRAM:
DZIEŃ 1:
9:00-11:00 Wykład
- Wzrost i dojrzewanie:
- Definicje, charakterystyka i metody oceny.
- Omówienie krzywej wzrostu z zaznaczeniem okresu PHV (peak high velocity) – tempa przyspieszonego wzrostu.
- Inwazyjne i nieinwazyjne metody oceny rozwoju układu szkieletowego.
- Fizjologia:
- Rozwój układu kostnego oraz ścięgien i więzadeł.
- Charakterystyka – wzrost dystalny, a gęstość oraz grubość kości – konsekwencje.
- Chrząstka nasadowa – charakterystyka oraz implikacje kliniczne wynikające z różnic w obrębie nasady kości u dzieci, a osób dorosłych.
- Implikacje kliniczne wynikające z wystąpienia fazy PHV.
- Ścięgna i więzadła – charakterystyka (tempo rozwoju w stosunku do tempa wzrostu kości).
- Bóle wzrostowe vs. Entezopatie:
- Charakterystyka bólowa.
- Diagnostyka różnicowa.
- Czerwone flagi w pediatrii.
- Wybrane dysfunkcje mięśniowo:
- Szkieletowe.
- Jałowe martwice kości.
- SUFE.
- Gymnastic Wrist.
- Pars Defects.
- Złamania w obrębie chrząstki nasadowej.
11:00-11:15 PRZERWA
11:15-13:30 Zajęcia praktyczne
- Rozgrzewka.
- Eurofit test (ocena 9 ćwiczeń):
- Omówienie, praktyka.
- Omówienie siatki centylowej.
- Omówienie ćwiczenia (sposób wykonania, metoda pomiaru).
- Praktyka.
13.30-14:15 PRZERWA
14:15-17:30 Zajęcia praktyczne
- Ocena postawy:
- Omówienie typów postawy: norma, postawa kifo – lordotyczna, flat back, sway back.
- Implikacje kliniczne.
- Globalna ocena funkcjonalna.
- Badanie zakresu ruchu.
- Omówienie modelu LTAD (long – term athlete development).
- Model YPD (youth physical development) w praktyce:
- Omówienie podstawowych zdolności motorycznych: siła, moc i szybkość, wytrzymałość.
- Wzorce tułowia: anty – zgięcie, anty – wyprost.
DZIEŃ 2:
9:00-11:00 Zajęcia praktyczne
- Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.:
- Wzorce tułowia: anty – skłon boczny, anty – rotacja.
11:00-11:15 PRZERWA
11:15-13.30 Zajęcia praktyczne
- Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.:
- Wzorce push i pull dla kończyn dolnych.
13:30-14:15 PRZERWA
14:15-16:30 Zajęcia praktyczne
- Model YPD (youth physical development) w praktyce c.d.:
- Wzorce push i pull dla kończyn górnych.
- Wzorce hip hinge.
- Podsumowanie – zasady bezpieczeństwa – w tym wyznaczanie 1RM, długoterminowe korzyści wynikające z treningu siły u dzieci oraz przeciwwskazania względne oraz bezwzględne do ich udziału w tej formie zajęć.
Każdy z uczestników otrzymuje skrypt i certyfikat w języku polskim.
„Rehaintegro” informuje, że po zakończeniu każdego kursu zostaną Państwo poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety, celem poinformowania organizatora, czy został osiągnięty cel szkolenia.
PROWADZĄCY:
mgr Mateusz Szweda
Fizjoterapeuta, absolwent Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Od 2018 roku – opiekun kursów organizowanych prze Rehaintegro.
Od 2019 roku prowadzi prywatną praktykę, gdzie zajmuje się rehabilitacją sportową i ortopedyczną. Przez dwa lata pracował z zawodnikami klubu siatkarskiego – Aluron Warta Zawiercie. Prowadził zawodników po kontuzjach w takich dyscyplinach jak: piłka nożna, tenis ziemny, badminton, lekkoatletyka.
W swojej pracy łączy techniki terapii manualnej oraz treningu. Uczestnik wielu szkoleń dla fizjoterapeutów, m. in.: Koncepcja kształtowania motorycznego w treningu funkcjonalnym (2018); Masaż tkanek głębokich (2018); Anatomia palpacyjna i modele dysfunkcji osteopatycznych (2019); Movement expert (2020); Suche igłowanie – medyczna akupunktura (2021); Podstawy terapii manualnej z wprowadzeniem do technik manipulacji (2021) i inne.
Prywatnie – miłośnik sportu, amatorsko startuje w zawodach biegowych i triathlonowych.