BAC- Body Alignment Concept
BAC- Body Alignment Concept
To autorska metoda diagnostyki oraz terapii zaburzeń w postawie ciała oparta na najnowszych doniesieniach naukowych oraz wieloletniemu doświadczeniu prowadzącej. Jako nieliczna z koncepcji, opiera się na szczegółowej analizie biomechaniki, a także czynników wpływających na postawę. W trakcie szkolenia dowiecie się czym mogą być powodowane zaburzenia statyki i dynamiki ciała, jaki wpływ ma na nie narząd wzroku, układ stomatognotyczny czy narządy trzewne. Poddamy analizie połączenia występujące w ciele pomiędzy strukturami. Terapia wg koncepcji BAC obejmuje kompleksowe podejście do występujących zaburzeń. Poznasz sposoby badania u mniejszego dziecka, jak i nastolatka, a dzięki elementom diagnostyki różnicowej będziesz wiedział kiedy odesłać swojego pacjenta do innego specjalisty. Po tym szkoleniu spojrzysz inaczej na ciało człowieka, a twoja terapia będzie jeszcze bardziej efektywna.
Każdy uczestnik otrzyma zestaw narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia badania klinicznego- nakładkę na telefon do pomiaru kąta rotacji tułowia, pion oraz linijkę.
Wartość zestawu to 130zł.
Cel kształcenia:
Uczestnicy poznają definicję postawy ciała w odniesieniu do ontogenezy, a także najczęściej występujące zaburzenia w jej obrębie. Zostaną omówione czynniki wpływające na postawę ciała, wraz ze szczegółową biomechaniką w odniesieniu do narządu ruchu. Dzięki elementom diagnostyki różnicowej, kursant będzie potrafił rozpoznać zaburzenie postawy będące procesem chorobowym, gdzie pojawia się konieczność odesłania lub współpracy ze specjalistą z innej dziedziny.
Kursant zaznajomi się z dokładnym badaniem klinicznym pacjenta obejmujące narząd ruchu, a także m.in. elementy badania neurologicznego czy wisceralnego w różnych grupach wiekowych, u dziecka małego jak i nastolatka. Pozna techniki terapeutyczne pracy manualnej, treningu, a także zasady autoterapii do wykonywania przez pacjenta w warunkach domowych, aby w sposób kompleksowy prowadzić terapię dziecka/nastolatka z zaburzeniami w postawie ciała.
Ogólne efekty kształcenia i potwierdzenie nabytych kompetencji:
- W zakresie wiedzy uczestnik będzie posiadał:
Wiedzę na temat fizjologii rozwoju dzieci i młodzieży – z uwzględnieniem czerwonych flag oraz wybranych dysfunkcji mięśniowo – szkieletowych, mogących wystąpić w tym specyficznym okresie.
Wiadomości na temat podstawowych zdolności motorycznych człowieka oraz możliwości ich rozwoju w poszczególnych grupach wiekowych.
- W zakresie umiejętności uczestnik będzie potrafił: przeprowadzić szczegółową ocenę postawy ciała oraz kompleksową terapię. Kursant będzie potrafił zaplanować proces fizjoterapii w uwzględnieniem wieku, zdolności motorycznych, w oparciu o szczegółowy wywiad oraz badanie.
PROGRAM
DZIEŃ 1:
9:00-10:45
- Omówienie teoretyczne podstawowych zagadnień z zakresu postawy ciała:
- typologia,
- czynniki kształtujące,
- biomechanika,
- czynniki zaburzające- wpływ poszczególnych układów na postawę ciała.
10:45-11:00 PRZERWA
11:00-13:00
- Wprowadzenie do koncepcji BAC.
- Badanie kliniczne oraz diagnostyka różnicowa ustawienia głowy, twarzoczaszki (z
uwzględnieniem elementów oceny wzroku, układu stomatognatycznego, badania
neurologicznego)
13:00-13:45 PRZERWA
13:45-15:15
- Badanie oraz diagnostyka odcinka szyjnego. Powiązania anatomiczne.
15:15-15:30 PRZERWA
15:30-17:15
- Terapia zaburzeń w postawie ciała: techniki korekcyjne dla ustawienia głowy, obrębu
twarzoczaszki oraz odcinka szyjnego + autoterapia dla pacjenta.
DZIEŃ 2:
9:00- 10:45
- Badanie kliniczne oraz diagnostyka różnicowa obręczy barkowej.
- Techniki przywracające elastyczność w obrębie obręczy barkowej, korekcja ustawienia łopatek + autoterapia dla pacjenta.
10:45-11:00 PRZERWA
11:00-13:00
- Badanie i ocena odcinka piersiowego kręgosłupa oraz żeber. Techniki terapeutyczne.
- Badanie i ocena ustawienia odcinka lędźwiowego.
13:00- 13:45 PRZERWA
13:45-15:15
- Techniki wisceralne. Wpływ narządów trzewnych na ustawienie poszczególnych elementów postawy ciała.
15:15-15:30 PRZERWA
15:30-17:15
- Badanie i szczegółowa analiza ustawienia miednicy.
- Diagnostyka różnicowa najczęstszych schorzeń stawów biodrowych u dzieci i młodzieży.
DZIEŃ 3:
9:00-10:45
- Analiza biomechaniczna kończyn dolnych, analiza występujących zaburzeń w ich obrębie.
- Techniki terapeutyczne dla stawów biodrowych, kolanowych, skokowych.
10:45-11:00 PRZERWA
11:00-12:45
- Integracja poznanych technik, podejścia terapeutycznego.
- Przykłady autoterapii, nauka autokorekcji.
12:45-13:00 PRZERWA
13:00-15:00
- Elementy treningu funkcjonalnego.
- Podsumowanie szkolenia i zakończenie.
Techniki terapeutyczne zawierają elementy terapii mięśniowo- powięziowej, terapii manualnej, technik osteopatycznych, itp. Stanowią zbiór efektywnych narzędzi do pracy z postawą ciała.
Każdy z uczestników otrzymuje skrypt i certyfikat w języku polskim.
„Rehaintegro” informuje, że po zakończeniu każdego kursu zostaną Państwo poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety, celem poinformowania organizatora, czy został osiągnięty cel szkolenia.
PROWADZĄCY:
dr n. med. Irmina Blicharska-Kubiś D.O.
Fizjoterapeutka, dyplomowana osteopatka, absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Lekarskim Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, pasjonatka zdobywania wiedzy i wszystkiego co dotyczy skoliozy oraz postawy ciała. Fizjoterapeutka z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą, specjalizuje się w terapii skolioz, wad postawy oraz wszelkich zaburzeń rozwojowych u dzieci od pierwszych miesięcy życia. Swoją wiedzę zdobywała uczestnicząc w wielu kursach i szkoleniach prowadzonych przez światowej sławy nauczycieli. Jako jeden z nielicznych fizjoterapeutów w Polsce obyła staże zagraniczne w czołowych europejskich ośrodkach specjalizujących się w terapii skolioz oraz zaburzeń neurorozwojowych we Włoszech, Grecji oraz Holandii.